Rust in je hoofd, balans in je leven

Zeven vragen over mindfulness

1. Wat is mindfulness?

Een definitie van mindfulness is: 'Bewust in het nu aanwezig zijn, zonder oordeel.'

Het gaat om aandacht voor de situatie zoals die zich op dit moment voordoet. Je bent dus niet in gedachten bij de toekomst (vaak is dat zorgen maken), of het verleden (vaak is dat piekeren over waarom de dingen zo zijn gelopen). Daardoor ben je bewust in het nu aanwezig. Je overziet de situatie, je observeert jouw eigen denk- en gedachten patronen en ziet wanneer je daar baat bij hebt en wanneer je het jezelf (en anderen) moeilijk maakt. Dat maakt ruimte voor inzichten en keuzes die beter bij jezelf passen. 

2. Hoe beoefen ik een mindfulness meditatie?

Je begint met zitten of liggen in een comfortabele houding. Je geeft jezelf de tijd om aan de komen in dit nieuwe moment, deze nieuwe oefening. En dan breng je de aandacht naar de beweging van de ademhaling door je lichaam. Vaak is dat het meest merkbaar bij de buik. Je volgt de hele inademhaling en de hele uitademhaling. Als je afdwaalt merk je dat op, je kan als het ware een notitie maken van waar de aandacht dan is, en dan breng je de aandacht vriendelijk, maar toch ook beslist, weer terug naar de ademhaling. Dat is de  hele oefening. Zoals jon Kabat-Zinn zegt: "Very simpel, but not easy".

3. Ik voel me vaak te onrustig om stil te zitten. Is mindfulness dan wel iets voor mij?

Meestal moet je er aan wennen om stil te zitten. Want we zijn eigenlijk altijd bezig. Kan jij je herinneren wanneer je voor de laatste keer vijf minuten niets hebt gedaan... Geef je geest maar de tijd om tot rust te komen. Je kunt beginnen met vijf tot tien minuten per dag. Dat kun je in de loop van de tijd opbouwen tot misschien twintig/dertig minuten. Het is wel handig op om te beginnen met begeleide audiobestanden om zo de geest te helpen met focussen. En eigenlijk ook het gewoon maar doen. Want het komt zelden uit, en je hebt er misschien ook niet vaak 'zin' in. Dus gewoon maar gaan zitten. 

4. Ik kan mijn gedachten niet stopzetten. Is mindfulness dan wel iets voor mij?

Het gaat er bij mindfulness niet om je gedachten stop te zetten, maar om bewust te worden van hoe de geest werkt. Dus als je gedachten als apen van de ene op de ander tak springen, dan is dat hoe de geest is, op dat moment. Verzet maakt dat die apen harder gaan springen. Je merkt de gedachten op (en emoties die daar vaak op volgen), en gaat weer terug naar de ademhaling. Al wordt je duizend keer afgeleid, je gaat duizend keer weer terug naar de ademhaling. Zonder je tegen je gedachten te verzetten. Zonder jezelf daarover te veroordelen. Je zult merken dat het op den duur een stuk rustiger in je hoofd wordt. 

5. Mindfulness komt uit het Boeddhisme. Hoe sluit dat aan op onze Westerse levensstijl? 

Mindfulness is gebaseerd op de inzichten van Boeddha van 2.500 jaar geleden. In de vorm van de 8-weekse mindfulness training is het ontdaan van haar Oosterse jasje. Je kan het zien als een techniek om met een onrustige geest om te leren gaan. Je zult merken dat het om eenvoudige en toegankelijke oefeningen gaan die makkelijk toepasbaar zijn en goed zijn te integreren in het dagelijks leven. In het begin is het vaak wel fijn om dit met wat begeleiding te doen. 

6. Hoe kan ik doorgaan met mindfulness na een mindfulnesstraining? 

Je hebt zaadjes gepland. Die moet je wel water blijven geven. Er zijn verschillende manieren om mindfulness levend te houden. Je kunt je laten inspireren door literatuur, meditatieleraren, je aansluiten bij een meditatiegroep of besluiten regelmatig (mindfulness)yoga te gaan beoefenen. Na de training weet je welke mindfulnessmethode het beste bij je past en hoe vaak en hoe lang je wilt oefenen. Je kunt de training zien als de start van een nieuwe, meer bewuste manier van leven.

7. Hoe zit het met de vergoedingen? 

Steeds meer werkgevers en verzekeraars vergoeden een mindfulness-training. De vergoeding zal tussen de € 100,- en € 350,- zijn. Voorwaarde is dat de MBSR training gegeven wordt door een mindfulnesstrainer die VMBN lid categorie 1 is (daar voldoet Wineke van Aken van MettaMind aan). Soms moet de deelnemer een verwijsbrief hebben van de huisarts of de bedrijfsarts hebben. Hier meer info over de vergoedingen.