Rust in je hoofd, balans in je leven

Mindfulness in het dagelijks leven

Het is eenvoudiger dan je denkt om mindful te leven. Onderstaande tips kunnen je daarmee helpen.

Vertraag je tempo

Alles wat je gehaast doet, wordt stressvol. Wanneer je haast hebt, geef je je geest onbewust de boodschap dat je achterna gezeten wordt door een tijger. Dat bouwt stress op en maakt stresshormonen aan die weer moeilijk uit je lichaam verdwijnen. Daardoor blijft er een gejaagd gevoel in je lijf. Probeer de dingen wat langzamer te doen, zonder te haasten. Thuis en op je werk. En misschien eens wat minder op een dag willen doen.

Lopen als je loopt

Vaak zijn we als we lopen of fietsen al in gedachten bij de bestemming. En als we ergens zijn aangekomen zijn we alweer met onze gedachten bij wat we daarna moeten doen. Zoals Jon Kabat Zinn het verwoordde: “Vaak zijn we ’s ochtends onder de douche zo in gedachten verzonken, dat je voordat je het weet met alle deelnemers van het aankomende werkoverleg onder de douche staat.” Zelden ben je echt bezig met het huidige moment. Daarmee houd je interne onrust in stand. Benoem in gedachten wat je doet. "Dit is fietsen, ik ben nu de was aan het opvouwen, ik ben nu de trap aan het oplopen." Dit haalt je uit het piekeren en helpt je om de geest te focussen op dit moment.

Drie minuten adempauze

Dit is een oefening uit de mindfulnesstraining. Om je uit je gedachten te halen (het piekeren, malen, zorgen maken) en in het moment van nu te brengen. 

Stap 1:

Stop even je activiteiten. Ga comfortabel zitten (staan kan ook). Merk op hoe met je gaat. Wat is je stemming? Zijn er emoties op de voorgrond? Hoe voelt je lichaam aan? Is er ergens spanning? Doe deze check gedurende 1 minuut. 

Stap 2:

Ga met je aandacht naar de ademhaling. Merk op hoe de ademstroom je lichaam in beweging brengt. Misschien bij de buik, of bij de borst... Al is het maar een hele lichte beweging. Je hoeft niet anders te ademen dan je al doet. Blijf hierbij met je aandacht voor ongeveer 1 minuut.

Stap 3:

Terwijl je bewust blijft van je ademhaling, word je je bewust van je hele lichaam. De houding die je inneemt, de raakvlakken van je lichaam met een stoel, met de grond, met je kleding. Je lippen die elkaar raken... Blijf hier bij met je aandacht voor weer 1 minuut.

Afsluiting:

Je sluit deze oefening af met een laatste check van met hoe het nu met je is. 

Probeer af en toe - bijvoorbeeld 1x per dag - drie minuten voor jezelf te nemen. Het stopt de gejaagdheid, haalt je uit het piekeren en brengt je in het moment van nu. Vaak kan je dan vanuit een innerlijke wijsheid verder handelen.